GOED GEREGELD=GELD GESPAARD
Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) lanceert handige website met rechten, plichten en tips rond water.



Sinds vorig jaar bestaat er een nieuw algemeen waterverkoopreglement. Een nuttig document dat alle rechten en plichten van gebruikers en watermaatschappijen op een rijtje zet.

Maar het is niet voor iedereen eenvoudig te lezen of te begrijpen. Daarom bundelde de VMM (de Vlaamse Milieumaatschappij) de belangrijkste rechten en plichten rond kraantjeswater in eenvoudige taal op een website www.vmm.be/waterloket  en in een brochure. Heel overzichtelijk en gebruiksvriendelijk, met veel praktische tips en weetjes.

Het opzet van zowel website als brochure gaat uit van vragen over water(gebruik). We vatten alvast een aantal van die vragen en antwoorden samen.

Wat kost water eigenlijk?
Op je waterfactuur rekent de watermaatschappij je het abonnementsgeld en een bedrag voor je waterverbruik aan.
Het tarief voor je waterverbruik per kubieke meter bestaat uit drie delen:
- de levering van het water;
- het vervoer van het afvalwater via de riolering;
- de zuivering van het afvalwater.

In Vlaanderen betaal je ongeveer 3,7 euro voor 1 kubieke meter (m3) of 1000 liter water.
Voor de prijs van 1 liter flessenwater, koop je 300 liter kraantjeswater!

Sommige gezinnen moeten niet of minder betalen voor het vervoeren en zuiveren van het afvalwater. Zo kunnen bejaarden, leefloners en mensen met een handicap onder bepaalde voorwaarden een vrijstelling krijgen. Deze mensen nemen best contact op met hun OCMW of watermaatschappij.

Op www.vmm.be/waterloket staan heel wat handige tips om water te besparen.
Goed voor het milieu én voor de portemonnee.

Verborgen lek? Doe de lek-check
Je verbruik verminderen heeft weinig zin als je ergens waterverlies hebt. Als het gaat om een zichtbaar lek, kan je dit het beste onmiddellijk (laten) herstellen. Maar een lek kan ook onzichtbaar zijn, dat wordt ook wel een ‘verborgen lek’ genoemd. Zo’n lek kan niet alleen veel schade toebrengen, maar ook het verbruik schiet de hoogte in.
De ‘lek-check’ op www.vmm.be/waterloket  vertelt stap voor stap hoe een verborgen lek efficiënt opgespoord kan worden. Contacteer je watermaatschappij als je een verborgen lek vaststelt. Onder bepaalde voorwaarden heb je recht op een minnelijke schikking.

Een aantal rechten en plichten in een notendop
- Per adres hebben alle bewoners die daar officieel ingeschreven staan, recht op 15 m3 gratis kraantjeswater.    
Wat je wel nog moet betalen is het vervoer en de zuivering van het afvalwater en het abonnementsgeld.

- Iedereen heeft recht op een gratis eerste controle als er een probleem is met de watermeter, de hoofdleiding, de kwaliteit van het water, of bij vermoeden van een verborgen lek. Als er méér nodig is dan een eerste controle, kan de watermaatschappij dit aanrekenen.

- Daar tegenover staat dat iedereen verplicht is om zijn meterstand door te geven en de rekening van de watermaatschappij te betalen. Wie dat niet doet, kan afgesloten worden. Ook daar bestaan specifieke procedures voor. Bij betalingsmoeilijkheden kan iedereen trouwens een plan voor afbetaling vragen aan de watermaatschappij.


Alle rechten en plichten en de brochure ‘Goed geregeld = geld gespaard’ staan op www.vmm.be/waterloket. Je kan de brochure bestellen op het gratis nummer 1700.

Nog vragen over water? Contacteer je watermaatschappij, nl. VMW (Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening) op het nummer  02 238 94 11 of bel 1700, het nummer van de Vlaamse overheid.
 
Je kan echter ook steeds terecht met al je vragen rond deze actie of voor een brochure bij de sociale dienst in het Sociaal Huis Bredene, Duinenstraat 106 of telefonisch op het nummer 059 33 97 70.
 
 

CONTACT

OCMW BREDENE

FOTOGALERIJ

OCMW Bredene


bekijk alle foto's

INTRANET